Dag 3 en 4 - Reisverslag uit Vlessart, België van Ann Block - WaarBenJij.nu Dag 3 en 4 - Reisverslag uit Vlessart, België van Ann Block - WaarBenJij.nu

Dag 3 en 4

Door: Ann

Blijf op de hoogte en volg Ann

21 September 2018 | België, Vlessart

Dag 3 : op naar Swakopmund

Vandaag hebben we 350 km, wat in principe neerkomt op 6,5 uur rijden. We hebben er echter heel wat langer over gedaan omdat een andere toeristenjeep een ongeval heeft gehad waardoor onze gids moest gaan helpen. Het was denk ik een typisch Afrikaanse situatie waarbij het op improviseren neerkomt. De rit heeft ons heel mooie en gevarieerde landschappen gevoerd, die allen gekenmerkt zijn door de vergezichten en het totaal ontbreken aan enig menselijke aanwezigheid. Zo hebben we maanlandschappen, droge weides, droge rivieren en kloven gezien. Wat is Namibië mooi! Dan en met dus een paar uur vertraging zijn we in Swakopmund aangekomen, een stad aan de Atlantische oceaan. De gebouwen doen hier heel Europees aan en het restaurant waar we 's avonds gegeten hebben, leek veel op een bierstube. Onze gids vertelt ons dan dat hij morgen wordt afgelost door een andere, wat we op zich niet zo erg vinden omdat hij ons niet zoveel bijbrengt.

Dag 4 : Walvisbay

Vandaag worden we vroeg aan het ontbijt verwacht omdat we twee activiteiten op het programma staan hebben. We beginnen met een boottocht in Walvisbay, waar onze skipper Kristl op ons wacht. Zij blijkt een grappige Namibische te zijn die van Duitse afkomst is. Ik ben in de wolken wanneer ik haar Afrikaans hoor praten met haar collega's en merk dat ik dat grotendeels ook versta. Zo grappig! We zijn nog maar net geïnstalleerd in de boot van 5 m of ik krijg er de verrassing of schrik van mijn leven... Er springt daar op 50 cm van mij een kanjer van een zeehond (ottarie) op de rand van de boot om zijn dagelijkse portie vis op te eisen. Nico is vier jaar oud, weegt 80 kg en is het lievelingetje van Kristl en meteen ook van ons allen. Na tien minuten vond hij het welletjes en konden we de baai uitvaren en daar kregen we nieuwe gevleugelde gasten ... Twee roze pelikanen komen, alweer tegen wat lekkere visjes, een paar minuten met ons meevaren. Dan varen we de baai uit op zoek naar groter materiaal. En ja hoor, hier spotten we dan een vijftal dolfijnen, een soort die op een na de kleinste zijn. Maar toch leuk om die beestjes lustig rond onze boot te zien zwemmen, springen, versnellen,... Nadien bezoeken we een schiereiland dat volledig is ingepalmd door duizenden zeehonden, die heel wat lawaai veroorzaken door hun bekvechten. En ja hoor er is er weer eentje dat zich in de boot hijst en zelfs sierlijk op de catwalk glijdt. Na al dit waterleven rond ons, blijven we even dobberen en Kristl tovert daar plots een hele lunch bij elkaar, inclusief bubbels en oesters. Wat een luxe gevoel!
Nog laar net aan land gekomen, staat onze gids (alweer een Afrikaans pratende Namibiër) ons voor de tweede activiteit al op te wachten voor een 5 uur durende tocht door de woestijn met een landrover. We zien in die woestijn jakhalzen en springbokken terwijl de jeep met ons ongekende hellingen op en afrijdt. Eric en de andere mannen vonden dit geweldig. Met de jeeps rijden we tot in Sandwich Harbour waar de woestijn in de oceaan uitloopt. Heel mooi en weer eens heel gediversifieerd. Bij het terugkomen spotten we nog pelikanen en flamingo's die hoe ouder ze worden steeds rozer worden.