Dag 10 - Reisverslag uit Vlessart, België van Ann Block - WaarBenJij.nu Dag 10 - Reisverslag uit Vlessart, België van Ann Block - WaarBenJij.nu

Dag 10

Door: Ann

Blijf op de hoogte en volg Ann

28 September 2018 | België, Vlessart

Kongola

Na toch wel een heel aparte nacht, waarin we allerlei geluiden hoorden die we niet konden thuisbrengen - Eric heeft zelfs een leeuw gehoord -, staan we klaar voor een safari in het park waarin we vertoeven. Onze gids rijdt met ons door de brousse en na een half uur zien we op een honderdtal meter een groepje olifanten. We zetten de motor uit en kijken onze ogen uit. Wat later zien we aan de andere kant op ongeveer 20 meter de bomen en het struikgewas bewegen en vermoeden dat daar ook nog wat olifanten zitten. Uiteindelijk blijkt dat we middenin een groep van ongeveer 100 olifanten zitten, waarvan enkele op slechts tien meter van onze jeep stappen. Onze gids zegt ons om rustig te blijven met de ramen dicht en we kunnen enkel maar observeren hoe deze prachtbeesten toch wel een beetje nerveus geworden zijn door onze aanwezigheid. De gids maakt sussende geluidjes, die de olifanten blijkbaar kalmeren en uiteindelijk laten ze onze jeep voor wat het is en trekken ze voort. De hele groep is een vat vol emoties, van opwinding tot bang afwachten. We rijden verder en op ons pad kruisen we alweer dezelfde groep olifanten. We besluiten echter om hen geen tweede keer te storen en maken rechtsomkeer. We houden nog wat verder halt bij een uitkijkpost en we zien alweer een groep olifanten, deze keer op een veilige afstand. We zien ook nog antilopen van Rouanne, vervey aapjes, zebra's, impala's en een heleboel prachtige vogels. We besluiten om terug te keren naar de logde waar we een lichte lunch voorgeschoteld krijgen : steak, sla en frietjes. Deze Namibië reis is een catastrofe voor onze lijn. Deze namiddag staat er een boottocht op het programma en we krijgen anderhalf uur vrije tijd. Eric en ik besluiten om een beetje op het terras te lezen. Daar komt echter niets van in huis omdat we aan de overkant van de rivier Kwando alweer een groep olifanten zien. We volgen deze groep met onze verrekijkers en een olifant in het bijzonder laat zich gewillig fotograferen en filmen terwijl hij aan de oever papyrus zit te eten. Nadien stappen we op een bootje voor een twee uur durende tocht, waar we nijlpaarden storen en een enkele kleine krokodil spotten. We genieten van een aperitiefje bij zonsondergang op de oever, georganiseerd door onze plaatselijke skipper Kennedy. We sluiten deze bijzondere dag af in de logde met een heerlijke maaltijd buiten op het terras, terwijl we een heleboel olifanten en nijlpaarden horen de rivier oversteken. Ik ben er niet helemaal gerust in wanneer de nachtwaker ons naar onze logde begeleidt...